Jóga Litoměřice

Jóga cvičení jógy Litoměřice

Jóga - HATHAJÓGA - kurzy jógy Litoměřice

Jóga Hathajóga je cestou fyzické kontroly. Je to asi nejvíce rozšířený způsob praktikování jógy v západních zemích.

Slovo "hatha" znamená silný. Třebaže si takový výraz s jógou bezprostředně nespojujete, praktikování hathajógy skutečně v sobě může mít sílu. "Ha" jako samostatná slabika má význam slunce a "tha" vyjadřuje měsíc. Spojením těchto slabik vzniká slovo "hatha", které vyjadřuje spojení protikladů. Klíčovým aspektem jógy je harmonie opačných sil (horká energie se sloučí s chladnou, silná s jemnou, ženská s mužskou atd.).

Kombinaci fyzických pozic, dechových cvičení, očistných procesů a úplného uvědomění fyzického i jemněhmotného (mentálního) těla považuje hathajóga za přípravu na rozjímání a meditaci.

Hlavní částí hathajógy je ásana - pozice těla. Pro většinu lidí na Západě je praxe ásan první zkušeností, kterou s jógou mají, a pro mnohé z nich je výchozím bodem směřujícím k meditaci a duševnímu poznání. Cvičení ásan rozvíjí schopnost větší citlivosti k uvědomění si vlastní fyzické osoby, Probouzí jemná spojení mezi tělem a myslí.

Ze cvičení ásan může mít obrovský prospěch kdokoliv bez ohledu na věk, původ, víru, životní styl, fyzický či duševní stav. Nicméně o tom, jakým způsobem budete praxi provádět, by měly rozhodnout různé faktory, např. jak jste zdatní, kolik času máte k dispozici, nebo co od jógy očekáváte...

Cvičení jógových pozic přináší tělu fyzickou i duševní rovnováhu a dobré zdraví. Je to nenásilný, avšak účinný způsob činnosti nejen svalů, šlach a kloubů, ale také vnitřních orgánů. Provádění jednotlivých pozic zlepšuje zažívání, vylučování a dýchání. Zároveň tělo vylaďují, zbavují toxických látek a posilují systémové funkce.

Vaše tělo se prováděným pozicím bude různou měrou buď bránit, nebo se jim poddá. Každý den, při každé lekci můžete zažívat odlišné pocity; někdy vám pozice přijdou snadné a jindy naopak obtížné. S tím si nedělejte starosti, protože právě takovou jóga skutečně je - cestou vyladění nebo propojení s vlastním vnitřním já.



Hathajóga - překonávání překážek

Pustit se do praxe ásan není vždycky snadné. Mnohem těžší, když už se pro to rozhodneme, je vydržet. To si jogíni uvědomovali už dávno před námi.

Pro každého z nás jsou na cestě jógy připraveny nejrůznější překážky, s kterými bychom si měli poradit.
Těmi prvními, s nimiž se setkáme jsou:


Přehnané ambice

Někdy je naše tělo dost flexibilní, jsme mladí a máme spoustu energie a síly. Provádění statických pozic nám připadá "příliš snadné" a pak si řekneme, že cvičení jógy není pro nás vhodné, že potřebujeme něco náročnějšího. Nebo se pokoušíme provádět velmi obtížné pozice bez postupné přípravy.

Netrpělivost a přehnaná ctižádostivost jsou stavy mysli, jež bychom postupně měli ze své praxe odstranit.


Přílišná sebekritika

Jindy jsme zase příliš ztuhlí, slabí, nemocní. Připadá nám, že pokroky děláme nedostatečně rychle, nedokážeme se přimět k pravidelné praxi atd. Když si stanovíme nereálné cíle, zákonitě přichází pocit prohry, že jsme je nedokázali splnit.

Nezapomínejme, že jóga není o výhře či neúspěchu. Jóga představuje osobní vývoj. Každý jsme na své cestě různě daleko.


Bouřlivé emoce

Mysl úzce souvisí s tělem. Proto je díky pomocnému mechanismu možné odvést emoce z mysli a uložit je ve fyzickém těle. Jedná-li se o kratší časový úsek, je tělu užitečný, avšak v průběhu delší doby má oslabující efekt.
Jóga pomáhá uvolnit nahromaděné emoce tím, že otevírá dráhy, jež spojují mysl a duši s fyzickým tělem. Může se vám stát, že při nebo po provádění pozic či dechových cvičení zaznamenáte bouřlivé emoce. Nebuďte vyděšení, jestliže se u vás přechodně vyskytnou plačtivost, rozčilení, strach, nebo dokonce pocity nádherného štěstí. To je známka toho, že emoce, které se vytvářely
a hromadily možná po celý život, opouštějí tělo. Pocítíte osvobození a příliv nové energie.



Bolest a nepohodlí

Obecně vzato, pociťovat bolest není příjemné pro nikoho z nás. Jakákoli úporná, ostrá bolest nebo bolest v kloubu, kvůli níž sebou trháme a nedokážeme v pozici setrvat, je signálem k tomu, abychom pozici opustili. Příčina se může skrývat jak v psychice, tak i ve fyzickém těle, obě sféry spolu úzce souvisejí. V takovém případě je namístě upravit danou pozici tak (třeba využitím pomůcek na cvičení), abychom v ní vydrželi bez bolestivých pocitů.
Méně nepříjemná, avšak mnohem častěji se vyskytující je bolest svalová, ke které dochází, když se snažíme pozici "prohloubit". Taková bolest je pro nás přínosná, neboť jejím překonáváním posilujeme nejen tělo fyzické  (svaly se stávají silnějšími a pružnějšími), ale i psychiku. Prodlužováním setrvávání v pozici se učime neutíkat z nepříjemné situace tak, jako bychom to udělali v běžném životě.


V józe se učíme být v každém přítomném okamžiku. Pouze když porozumíme současným pocitům, můžeme doufat v pokroky.


Jóga - Patandžali - invokace

Jóga Patandžali invokace Patandžali – invokace
jogena čitasja padéna vadžam
malam šarírasja cja vajdakéná
jopá karotam pravaram muninam
patandžalim prándžaliránató smí
abáhu puruša karam
šanka čakrási dhárinam
sahasra šírasam švétam
pranamámí patandžalim

Hari óm

Vzdejme hold Patandžalimu, nejuctivějšímu z mudrců, který dal józe klid a posvátnost mysli, základy pro srozumitelnost a čistotu mluvy a lék pro zlepšení zdraví. Vzdejme pokoru Patandžalimu – ztělesnění Adisea, jehož horní část těla má lidskou podobu, jehož paže drží mušli a kolo a jenž je korunován tisícihlavou kobrou.


Kontaktní formulář   (z kategorie: Jóga)






Položky formuláře označené hvězdičkou jsou povinné (*)

Kontakt

Sylvie Barášková
Palachova 870/27
412 01 Litoměřice

provozovna:
Studio Jóga-Litoměřice, Kamýcká 31, Litoměřice.
tel: +420 736 612 755
e-mail: info@joga-litomerice.cz
Mapa místo na mapě


Jóga letáky


Jméno:

Heslo:

Nákupní košíkStav košíku: 0,00

© Všechna práva vyhrazena Klasické zobrazení

Chabera - Tvorba stránek   Redakční systém: PS2